FINN - z nuly na 100 milionů v první roce startupu
Kdo by nechtěl postavit úspěšný startup? A k tomu ještě vyrůst na 100 milionů hned v prvním roce. Startupu FINN (dříve FINN.auto) se to povedlo. Pojďme se podívat, jak toho dosáhli.
FINN je německý startup zabývající se předplatným na auta. Platíte měsíčně a jezdíte. Pokud potřebujete větší auto, zvýšíte předplatné, obráceně můžete snížit. Něco podobného tady v Česku dělá Driveto. Už od začátku se snažili mít veškeré procesy automatizované.
Osobně se znám s lidmi z FINN a to, co dokázali, je naprosto fenomenální. Každý český startup by měl alespoň zvážit stejnou cestu, jakou šli oni.

Zdroj: finn.auto
Čas jsou peníze
V případě vývoje produktu je čas drahocený. Při stavění produktu od nuly je potřeba rychlé iterace a dělání různých úprav.
Pokud vše programujete, tak to funguje asi takto:
- stavíte produkt a pak ho zahodíte
- znovu stavíte a znovu zahodíte
- znovu stavíte a je to dokonalé - ale sem se dostane jen tak 10 % projektů
Profesionálové se snaží postavit řešení, které je jednoduše upravitelné - tzv. Evoluční architektura (pojem od Neala Forda). Ale to je často jednodušší říct než to udělat.
Ve FINN na to šli jinak - chtěli prodávat auta do jednoho týdne. A tím padla volba na no-code systémy.
Jak ušetřit spoustu času
Běžne potřebujete dva lidi - člověka z byznysu a programátora. “Byznysák” říká, co chce a jak to má fungovat, programátor to vytvoří. Ale pak přijde spousta změn od byznysu a začíná se to cyklit.

Zdroj: prezentace FINN
Ve FINN ale mají tajné řešení - využili služby jako Airtable (pro Čechy možná vhodnější Tabidoo), Make a Webflow. Tím odstranili nutnost soustředění se na technickou část. A díky tomu udělali technickými lidmi všechny zaměstnance tohoto startupu včetně projekťáků, salesáků i asistentů. Umožnili jim vytvářet řešení, které mají přesně ve své hlavě.
Díky tomu omezili:
- zvýšené náklady na programátory
- nepochopení, které vzniká v komunikaci
- nekonečné iterace
Během jednoho týdne vytvořil nevývojář webovou stránku pomocí Webflow a google sheetů jakožto databáze. Na stránce měli landing page, listing produktů a “košík” (checkout stránku).
Airtable následně nahradil databáze. Byli schopní rychle měnit jejich strukturu a to opět jednoduše díky lidem z byznysu. Díky UI Airtablu mohli přitom všichni vidět, co a jak se do databáze zapisuje.
Posledním ale rozhodně neméně důležitým nástrojem byl Make (dříve Integromat). Ten umožnil propojit všechny systémy a nastavit správné toky dat. Umožnil jim automatizovat car management, správu předplatného a další. A to díky webhookům, iterátorům, větvení, ošetřování chyb apod.

Zdroj: Scénář Dáváme v platformě Make
Dále využili Retool jakožto nástroj pro back office nástroje. To pomohlo vytvořit webové appky bez nustnosti front-enďáků.
V tomto byznysu je také nutné generovat spousty dokumentů - smlouvy se zákazníky, přejímací protokoly, fakturace, apod. K tomu opět pomohl Make a obyčejné google sheety. V prvním roce generovali 25 typů dokumentů v řádu stovek denně. Jen tyto smlouvy by potřebovaly měsíce a tým 3-4 vývojářů.
Závěrem
Zaměření se na byznys a ne technickou stránku hned od začátku ušetřilo FINNu hodně času a problémů. Dokázali vše rychle ověřit, automatizovat a dát na trh. A jen ty věci, které se opravdu ověřili poté v další fázi vyvinuli jako vlastní řešení pro další škálování.
Výhody tohoto přístupu
-
rychlejší start
-
jednoduché úpravy za běhu
-
spousta funkcí zabudovaných ve využitých nástrojích, které si nemuseli sami programovat
-
údržba systému je přehlednější a bez překážek
A nevýhody
- nedá se to 100% customizovat
- dá se narazit na limit, kdy už se nedá dál škálovat kvůli omezení produktu
- ne vždy to dokáže obsáhnout všechny nové potřeby
Tento článek byl volně převzat od Andrease Wixlera, CTO FINN