FINN - z nuly na 100 milionů v první roce startupu

Kdo by nechtěl postavit úspěšný startup? A k tomu ještě vyrůst na 100 milionů hned v prvním roce. Startupu FINN (dříve FINN.auto) se to povedlo. Pojďme se podívat, jak toho dosáhli.

FINN je německý startup zabývající se předplatným na auta. Platíte měsíčně a jezdíte. Pokud potřebujete větší auto, zvýšíte předplatné, obráceně můžete snížit. Něco podobného tady v Česku dělá Driveto. Už od začátku se snažili mít veškeré procesy automatizované.

Osobně se znám s lidmi z FINN a to, co dokázali, je naprosto fenomenální. Každý český startup by měl alespoň zvážit stejnou cestu, jakou šli oni.

Zdroj: finn.auto

Čas jsou peníze

V případě vývoje produktu je čas drahocený. Při stavění produktu od nuly je potřeba rychlé iterace a dělání různých úprav.

Pokud vše programujete, tak to funguje asi takto:

  • stavíte produkt a pak ho zahodíte
  • znovu stavíte a znovu zahodíte
  • znovu stavíte a je to dokonalé - ale sem se dostane jen tak 10 % projektů

Profesionálové se snaží postavit řešení, které je jednoduše upravitelné - tzv. Evoluční architektura (pojem od Neala Forda). Ale to je často jednodušší říct než to udělat.

Ve FINN na to šli jinak - chtěli prodávat auta do jednoho týdne. A tím padla volba na no-code systémy.

Jak ušetřit spoustu času

Běžne potřebujete dva lidi - člověka z byznysu a programátora. “Byznysák” říká, co chce a jak to má fungovat, programátor to vytvoří. Ale pak přijde spousta změn od byznysu a začíná se to cyklit.

FINN.auto - prezentace

Zdroj: prezentace FINN

Ve FINN ale mají tajné řešení - využili služby jako Airtable (pro Čechy možná vhodnější Tabidoo), Make a Webflow. Tím odstranili nutnost soustředění se na technickou část. A díky tomu udělali technickými lidmi všechny zaměstnance tohoto startupu včetně projekťáků, salesáků i asistentů. Umožnili jim vytvářet řešení, které mají přesně ve své hlavě.

Díky tomu omezili:

  • zvýšené náklady na programátory
  • nepochopení, které vzniká v komunikaci
  • nekonečné iterace

Během jednoho týdne vytvořil nevývojář webovou stránku pomocí Webflow a google sheetů jakožto databáze. Na stránce měli landing page, listing produktů a “košík” (checkout stránku).

Airtable následně nahradil databáze. Byli schopní rychle měnit jejich strukturu a to opět jednoduše díky lidem z byznysu. Díky UI Airtablu mohli přitom všichni vidět, co a jak se do databáze zapisuje.

Posledním ale rozhodně neméně důležitým nástrojem byl Make (dříve Integromat). Ten umožnil propojit všechny systémy a nastavit správné toky dat. Umožnil jim automatizovat car management, správu předplatného a další. A to díky webhookům, iterátorům, větvení, ošetřování chyb apod.

Scénář Dáváme v Make platformě

Zdroj: Scénář Dáváme v platformě Make

Dále využili Retool jakožto nástroj pro back office nástroje. To pomohlo vytvořit webové appky bez nustnosti front-enďáků.

V tomto byznysu je také nutné generovat spousty dokumentů - smlouvy se zákazníky, přejímací protokoly, fakturace, apod. K tomu opět pomohl Make a obyčejné google sheety. V prvním roce generovali 25 typů dokumentů v řádu stovek denně. Jen tyto smlouvy by potřebovaly měsíce a tým 3-4 vývojářů.

Závěrem

Zaměření se na byznys a ne technickou stránku hned od začátku ušetřilo FINNu hodně času a problémů. Dokázali vše rychle ověřit, automatizovat a dát na trh. A jen ty věci, které se opravdu ověřili poté v další fázi vyvinuli jako vlastní řešení pro další škálování.

Výhody tohoto přístupu

  • rychlejší start

  • jednoduché úpravy za běhu

  • spousta funkcí zabudovaných ve využitých nástrojích, které si nemuseli sami programovat

  • údržba systému je přehlednější a bez překážek

A nevýhody

  • nedá se to 100% customizovat
  • dá se narazit na limit, kdy už se nedá dál škálovat kvůli omezení produktu
  • ne vždy to dokáže obsáhnout všechny nové potřeby

Tento článek byl volně převzat od Andrease Wixlera, CTO FINN