Není to zaručený návod. Spíše si přiblížíme, jak dnešní startupy postupují, aby dokázaly vyrůst v symbióze se svou konkurencí, kterou následně zabijou. Jedná se o celkem osvědčený postup - staňte se nepostradatelnými na rozdrobeném trhu.
Takovým případem je trh účetních ve Spojených státech. Existují velké účetní firmy (jako u nás PwC, EY, Deloitte), středně velké firmy, malé firmičky i pouzí freelanceři (nebo jak říkáme u nás OSVČ). Ideální trh na disrupci.
Tohoto úkolu se chopila firma XERO - jedná se o online účetní systém, u nás můžete znát například fakturoid.

Jak na to
Možná si řeknete, co je na online účetním programu tak speciálního a jak může změnit tak velký trh, jako je trh účetních ve Spojených státech. Jde to čtyřmi jednoduchými kroky:
Skamarádíte se s jednotlivými subjekty na trhu
Dáte jim první dávku/službu/produkt zdarma nebo za nízký poplatek
Uděláte z nich narkomany - bez vás a vašeho produktu se jim bude špatně růst
Začnete si diktovat podmínky
Mimochodem tyto kroky používají i dealeři drog.
Ale zpátky k aplikaci XERO. Mohla by to být jen aplikace na vystavování faktur a další účetní záležitosti. Ale není. Lidé v XERO si uvědomili, že je potřeba spolupracovat s účetními.
4 kroky v realitě XERO
Krok 1 - Potkáte se s účetními a proberete jejich problémy a vymyslíte k tomu službu či produkt.
Krok 2 - Dáte jim službu zdarma nebo za menší peníze. Díky tomu vaši “partneři” (účetní) budou vaši službu používat u svých zákazníků.
Krok 3 - Ten je hodně důležitý - Začněte “svým” účetním dohazovat kšefty. Přeci jen i vaši službu kupují další lidé. A vy jim můžete doporučit super účetního. Účetní je v tuto chvíli super happy, neboť má přísun nových klientů a jeho byznys roste.
Krok 4 - Informace o vašich drogách se rozkřikly. Máte denně nové a nové účetní, kteří chtějí s vámi spolupracovat. Je čas si začít diktovat podmínky. Trh je váš. Účetní jsou smutní - buď přistoupí na vaše nové podmínky, nebo se budou muset vrátit ke svému malému podnikání, které stejně možná zanikne.
Příklady odvětví v Česku, které čekají na své XERO
Určitě je to segment účetních stejně jako ve Státech. Zároveň i další fragmentovaná odvětví: realitní a finanční makléři, prodejci ojetých aut, kadeřníci či právníci.
Všechny tyto segmenty jsou podobné tomu účetnímu v USA. Různě velcí hráči, těžké někoho vybrat, dá se jim poskytnou služba nebo produkt, všichni touží po více klientech.
Kdo bude další, kdo pomůže změnit trh těchto segmentů? A co třeba fakturoid - inspiruje se XERO příběhem?