CRM pro startup - digitálně hned od začátku

Startupy jsou mladé, rychle rostoucí firmy. Ve většině případů využívají moderní technologie hned od začátku podnikání. CRM bývá jednou z prvních aplikací, které využijí. Co je CRM a jak ho vybrat naleznete zde. CRM přináší konkurenční výhodu. Navíc startupy mají ten luxus, že si CRM nastavují pro nový proces, místo aby ohýbaly systém dle zaběhlých pravidel.

V článku se dočtete:

  1. Proč potřebují startupy CRM systém?
  2. Jak vybrat nejlepší CRM systém pro startup?
  3. Funkce, které startupy nejvíce ocení
  4. Seznam nejlepších CRM pro rok 2023

Proč potřebují startupy CRM systém?

  • Evidence zákazníků, kontaktních údajů a historie komunikace
  • Přehled otevřených obchodních příležitostí - jejich počet a velikost obchodu
  • Zdroje nových obchodů - odkud získává startup nejvíc/nejlepších kontaktů
  • Počty uzavřených obchodů za poslední období
  • Důvody, proč některé obchody nevyšly - tzv. lost reasons
  • Reporting pro vedení a pro investory
  • Kontrola obchodníků a zlepšování jejich slabých míst
  • Zdroj kontaktů pro marketingové účely včetně souhlasu

Jak vybrat nejlepší CRM pro startup?

Ne každé CRM se hodí pro startup. Dle diskuzí s malými firmami je rozhodující několik kritérií, které musí splňovat. Tím se ušetří spousta času zkoušením nebo dokonce zaváděním nevhodného systému pro startup.

Nejdůležitější kritéria výběru CRM pro startup

  1. Jednoduché ovládání - tím se sníží náklady na školení nových zaměstnanců a zrychlí se adopce CRM systému.
  2. API - možnost napojit systém na další aplikace. Startupy používají desítky až stovky různých aplikací v rámci svého podnikání. Díky API je možné je všechny propojit. Proto by mělo být i CRM propojitelné přes API. Díky API je také možné automatizovat některé procesy.
  3. Synchronizace emailů - uložení veškeré komunikace ke konkrétnímu obchodnímu případu. Díky tomu máte zastupitelnost obchodníka.

Jak zavést nový CRM systém do firmy?

S výběrem i zavedením vám pomůžou buď návody na webu poskytovatele CRM systému, nebo přímo partneři dané aplikace. Tyto partnery najdete na webu poskytovatele softwaru. 

Partner má zkušenosti s použitím CRM systému, dokáže vysvětlit výhody i nevýhody přímo pro váš obchodní proces a pomůže vám systém nastavit. Toto je část, kterou byste neměli podceňovat. Využijte zkušenosti partnera - nebudete zkoušet slepé uličky, urychlíte nastavení a získáte profesionální zaškolení do systémů. Zároveň vám může ukázat to nejlepší ze CRM systému stejně jako další funkce, které jste třeba dříve ani nezvažovali.

Nejlepší implementační partneři vám poradí i další aplikace a služby, které se hodí využít, a pomůžou vám s jejich napojením. Můžou vám pomoci i s dalšími aktivitami jako je generování leadů, jejich skoring, nastavení marketingových kampaní, propojení s google nebo facebook účtem nebo automatizace procesů (například automatické generování nabídek).

Funkce, které startupy nejvíce ocení

Jednoduché ovládání a customizované nastavení

Ovládání je základ. Nový člověk musí být schopen se zapracovat v řádu hodin. Obchodní ředitel musí umět hlídat své obchodníky na první pohled.

Stejně tak je důležité, aby si firma mohla nastavit pole, které chce v CRM vidět a taky jejich důležitost (musí být vyplněné, můžou být prázdné, chci vyskočení upozornění na to, že chybí, atp). 

Čím víc se dá CRM nastavit, tím spíše je důležité využití partnera, aby se zamezilo špatnému nastavení na začátku. To se může projevit až v pozdější době využívání a pak je velmi nákladné - jak časově, tak finančně - cokoliv měnit.

CRM nabízejí trialy na 14-30 dní zdarma. Vyzkoušejte si je, věnujte každému testu alespoň jeden celý den. Poznáte, jestli je to jednoduché a jestli si s novým systémem budete rozumět. Doporučujeme přidat i další kolegy k testování. Tím zjistíte, který CRM systém nejlépe vyhovuje vám i ostatním.

Automatizace obchodních procesů

Dříve se počet obchodů dal navýšit počtem nových obchodníků. Nyní je velmi náročné najít nového obchodníka, zaškolit ho, motivovat a řídit. Proto je často lepší zvýšit efektivitu současného obchodního týmu.

Pro zvýšení efektivity se používají automatizace procesů - automatické vložení nového leadu do CRM, rozřazení na správného obchodníka, vytvoření nabídky či faktury, hlídání zaplacení, sekvenční emailové kampaně a mnoho dalšího.

Ne všechny CRM systémy nabízejí automatizace procesů. Sledujte, zda nabízejí automatizace přímo jako součást CRM nebo alespoň jestli nabízí API.

Až 50 % práce obchodníků představuje administrativa. Odstraňte administrativu, nechte obchodníky obchodovat. Tím zdvojnásobíte obchody se stejným týmem.
Tomáš Wiesner

API a napojení na systémy třetích stran

Startupy využívají kromě CRM systému i další online aplikace - generování leadů, obohacování dat, získávání nových kontaktů, email marketing, lead gen ze sociálních sítí, fakturační systémy a další.

CRM ve startupu znamená místo pravdy - aby to taky bylo ve skutečnosti, je potřeba další systémy na CRM napojit. To je možné udělat díky API. Tím si je můžete propojit. Pokud nejste programátorem, využijte například automatizační a integrační platformu Make. Na ní si můžete propojit systémy, dělat synchronizaci dat, vytvářet automatizace procesů a mnohem více - a to vše bez znalosti programování.

Vždy vybírejte systém s veřejným API. Díky němu se nestanete rukojmím v budoucnu.

Lead generation

Ať už bude váš startup získávat nové obchody cold callingem, doporučením nebo online kampaněmi, je potřeba dostat data do CRM systému. Díky tomu můžete měřit úspěšnost zvoleného kanálu. Vidíte, kolik poptávek vám přišlo z facebooku a kolik se reálně uzavřelo. To porovnáte například se studeným voláním svého obchodníka.

CRM systémy musejí umět propsat data z formulářů přimo jako deal v CRM. Zároveň je nutná funkce označení zdroje obchodu.

Reporty a postřehy, jak vylepšit obchod

Investoři se budou ptát, jak vám to roste. A pokud startup potřebuje ukázat svou trakci, tak není nic jednoduššího, než otevřít report v CRM.

Okamžitě vidíte, kolik jste uzavřeli obchodů, kolik jste jich prohráli, co bylo důvodem prohry. Zároveň vidíte úspěšnosti jednotlivých obchodníků nebo accountů a můžete zlepšovat jejich schopnosti a znalosti v konkrétní fázi obchodu.

Reportovací nástroj je součástí každého dobrého CRM.

Lepší zákaznická podpora

Jak už bylo zmíněno, CRM je často zdroje pravdy celého startupu. Tento nástroj tak často nevyužívají jen obchodníci, ale lidé napříč firmou. Nejčastěji to jsou lidé ze zákaznické podpory. Díky informacím o zákazníkovi na jednom místě (jak dlouho je našim zákazníkem, jaké faktury jsme mu posílali, má vše zaplacené, jaký produkt/službu od nás koupil,...) poskytnete skvělou podporu a zákazník vás díky tomu třeba i doporučí dál.

Vybírejte CRM, které má různé úrovně oprávnění a zobrazení. Ne vše, co potřebuje vidět obchodník, je důležité i pro zákaznickou péči a obráceně.

Seznam nejlepších CRM pro startup

Zde je seznam nejlepších CRM pro startup pro rok 2023 podle serveru guru99.com.

Z naší zkušenosti bychom určitě přidali ještě český Raynet a mezinárodní Hubspot. Přehled CRM systémů podle Dáváme na rok 2023 včetně cen.

Dále by vás mohlo zajímat

FINN - z nuly na 100 milionů v první roce startupu

FINN - z nuly na 100 milionů v první roce startupu

Jak německý startup FINN vyrostl z 0 na 100 milionů v první roce svého fungování.

Jak rozdělovat leady obchodníkům?

Jak rozdělovat leady obchodníkům?

Jak nejlépe rozřazovat poptávky mezi váš obchodní tým? Jaké parametry vzít v potaz? A jakou metodu zvolit?

5 chytrých tipů na zavedení automatizací pro vaše podnikání

5 chytrých tipů na zavedení automatizací pro vaše podnikání

Na podmínce “pokud se stane něco, tak udělej tohle” můžete výrazně zvýšit efektivitu a přesnost procesů, jako je například marketing, obchod, nebo nábor lidí. Váš tým se tak může věnovat strategičtějším úkolům.

3 důvody, proč ani nejlepší aplikace u vás neuspěje

3 důvody, proč ani nejlepší aplikace u vás neuspěje

Kolik CRM systémů jste už u vás ve firmě vyzkoušeli? A kolik marketingových nástrojů? Kolik aplikací na ticketing? A proč jste neuspěli a přešli na jiný systém?