8 trendů digitalizace firem v roce 2023

V roce 2023 bude pokračovat několik trendů, které započaly už dříve. Každá firma by ale měla zvážit, jak moc se jí tyto trendy týkají a jestli by na ně měla reagovat. V závorkách u nadpisů jsem dopsal, jaký to má vliv na firmy a co to pro ně ve zkratce znamená.

Souhrn trendů:

  1. Cloud -> XaaS
  2. RPA -> Back-end automation a Citizen Developer
  3. Intergrace a API-first přístup
  4. Umělá inteligence
  5. Pokles e-commerce a specializované eshopy
  6. Zaměření aplikací na odvětví
  7. Ohýbání softwaru, nikoliv procesů
  8. Data a process mining

Cloud -> XaaS (nový byznys model ke zvážení)

Cloudové služby byly a jsou dominantní na současném trhu. Trendem je ale povýšení samotného cloudu na XaaS neboli Cokoliv jako Služba (Anything as a Service). XaaS je souhrn cloudů, technologií, dat v kombinaci s lidským prvkem. Příkladem může být i třeba Ironman - SaaS je brnění Tonyho Starka. A díky tomu se z něj stává právě Ironman.

XaaS je posunutí čehokoliv na úroveň služby. Už dnes se objevuje například Marketing as a Service - to znamená služba, kterou si firma outsourcuje některé části svého marketingu. Je to souhrn nástrojů, technologií, dat a externích lidí, kteří se starají o efektivní marketing. Firma za tuto službu platí měsíční poplatek místo toho, aby si musela najímat lidi, kupovat nástroje a vše řídit.

RPA -> Back-end automation a Citizen Developer (rychlejší inovace ve firmách)

RPA neboli robotic process automation je systém, který napodobuje chování člověka na počítači. Může například číst data ze starých systémů, které běží jen na jedné počítačové stanici. Nebo naopak zapisovat data do těchto systémů. Aby RPA fungovalo, je potřeba mít fyzický počítač, na kterém se aktivity skutečně provádějí. To je taky největším úskalím tohoto systému.

Díky přechodu na modernější nástroje je možné tyto aktivity zadávat nejenom ručně či přes RPA, ale i přes API (rozhraní pro příkazy systému). V roce 2023 bude tento trend nabírat ještě více na síle. Firmy tak můžou vytvářet systémy, kdy data proudí z jedné aplikace do jiné, mezitím se upraví nebo se přidají podmínky a filtry. A k tomu všemu nebude potřeba fyzický hardware, čímž odpadají dodatečné náklady a chybovost systémů.

Zdroj: prezentace Finn.com

K přechodu na automatizaci v pozadí (back-end automation) se váže i fenomén Citizen Developera. To je člověk, který propojuje systémy, ale nemusí umět programovat a psát řádky kodu. Jedná se o naprostou novou pozici ve firmě - člověk, který odstraňuje manuální práci, propojuje systémy a tato propojení spravuje. Tento člověk má nápad na inovaci a je schopen ji bez další konzultace rovnou vytvořit, vyzkoušet a udržovat. Není omezený budgetem nebo vývojářskými kapacitami. Díky tomu firmy rychleji rostou a dokáží lépe bojovat s nedostatkem pracovní síly. Na trhu se objevují i firmy, které nabízejí celá školení pro systémy typu Make - například Bots and People nebo i Dáváme.

Integrace a API-first přístup (rada pro výběr softwaru)

Vývojáři softwaru si uvědomují nutnost propojení vyvíjeného systému s dalšími nástroji ve firmě. Aplikace tak přecházejí na vývoj, kdy každá aktivita v systému bude moci být provedena nejen manuálně (člověk zadá data do systému) ale i pomocí API (data se pošlou rovnou do systému) - například poptávka z webu nemusí být přepsána asistentkou, ale rovnou se propíše do CRM systému.

V článku České firemní aplikace, které sledovat v roce 2023 uvádí téměř všechny aplikace, že se zaměří právě na integrace a API. 

Pokud firma zvažuje nákup softwaru, vždy je důležité sledovat, zda daná aplikace má i API pro budoucí rozvoj a propojení. Toto by mělo být jedním z hlavních rozhodovacích kritérií a nutností.

Umělá inteligence (budoucí ohrožení i výhoda)

V roce 2022 byla představena umělá inteligence ChatGPT. Ta vám dokáže odpovědět na otázky, napsat email dle zvoleného stylu nebo vytvořit i celou aplikaci. Jedná se o první skutečně uchopitelnou a představitelnou ukázku toho, co nás může čekat. V roce 2023 bude pokračovat rozvoj technologií na umělé inteligenci. 

Firmy by měly zvažovat, zda činnosti, které dělají, nebudou něčím podobným nahrazeny - například Google může vidět velké ohrožení, neboť umělá inteligence dokáže lépe odpovídat a dávat výsledky než samotné databáze a algorytmy Googlu.

Zároveň je potřeba využít současné technologie. Obchodníci můžou využít umělou inteligenci na lepší hledání potenciálních klientů, jejich správné oslovení a následně se už zaměřit jen na tu lidskou část - komunikaci se skutečným člověkem. Účetní můžou svěřit řazení účetních dokladů na nákladová střediska a jen systém hlídat. 

Pokles e-commerce a specializované e-shopy (trendy z českého trhu)

Rok 2022 byl pro českou e-commerce scénu zlomovým - e-shopy zažily první pokles obratu. To vycházelo především z vysoké základny v covidovém roce 2021, kdy spousta lidí nakupovalo online. V roce 2022 se vrátili zákazníci zpět do kamenných poboček. Trend online nakupování je ale neustále rostoucí - jak je vidět na celosvětových tržbách s predikcí do roku 2026.

Zdroj: https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales/

V roce 2023 se dá očekávat návrat k růstu. Druhým trendem, který ale u eshopů vidíme je větší podpora asistovaného nakupování. 

Když vybíráte pračku, tak se rádi s někým poradíte. To platí o to víc u věcí, kterým nerozumíte - například vodní jímky. Proto specializované eshopy budou více přidávat možnost asistovaného nákupu - člověk vám online poradí, co si vybrat podle vašich potřeb - ať už formou chatu, video chatu, telefonicky, whatsappem nebo emailem. Na konci této rady bude vytvořena nabídka (objednávka v eshopu) a vy jako kupující ji už jen zaplatíte.

Pro tyto eshopy tak vzniká potřeba zavedení CRM systému, kdy budou evidovat komunikaci se zákazníkem. Tím dokážou navázat na předchozí komunikaci stejně jako oslovit zákazníka znovu po nějaké době. Eshopy také mohou lépe vyhodnocovat efektivitu "člověka na telefonu".

Zaměření aplikací na odvětví (vyberte si nejlepší aplikaci určenou přímo pro vaše odvětví)

Končí období one-size-fits-all - tedy že aplikace mají univerzální využití pro jakoukoliv firmu. Poskytovatelé aplikací se více zaměří na konkrétní odvětví a upraví systém právě pro něj - nebo takovou upravu alespoň umožní například implementačnímu partnerovi

Firmy si tak budou moci lépe vybírat nástroje určené přímo pro své odvětví.

Dobře o tom píše například šéf produktu Pipedrive v článku o trendech, které Pipedrive sleduje.

Ohýbání softwaru, nikoliv procesů (rada při výběru nového softwaru)

V roce 2023 bude pokračovat trend ohýbání softwaru - tím ale není myšlena zákaznická úprava přímo v kodu aplikace. Ale spíše nastavení systému na míru, aby přesně odpovídal procesům ve firmě. Moderní software není potřeba brát tak, jak je. Opravdu dobrý systém je možné upravit.

Toto se týká hlavně velkých robustních systémů typu SAP, Oracle apod. Ty se budou muset přizpůsobit novému trendu.

Nově budete vybírat softwarová řešení jako kousky puzzle a dávat dohromady celou skládačku. Vytvoříte si tak unikátní ekosystém aplikací, které přesně odpovídají potřebám vaší firmy. Pokud přestane jeden dílek vyhovovat v budoucnu, stačí ho vyměnit za jiný a pokračovat dál.

Tento přístup už vyplývá z předchozích dvou trendů - API first a zaměření na odvětví.

Data a process mining (lepší využívání dat ve firmě)

Data jsou budoucí ropa nebo budoucí zlato. To může být pravda. Na druhou stranu firma generuje denně tisíce i miliony záznamů nových dat, ale nikdo z toho zatíme nezbohatl.

Otázka není kolik dat vyprodukujete - to zvládnete i bez pomoci. Ale interpretace dat. A ideálně automatizovaně. Proces mining je právě těžení dat z vašich systémů a jejich interpretace.

Dříve jste si na analýzu datových struktur museli najímat analytiky (třeba z Velké čtyřky) - dnes už sběr a analýzu zvládají systémy. Lídrem tohoto odvětví je německá firma Celonis.

Nástroj od celonisu posbírá data z vašich systémů, identifikuje proces - například vystavování faktur -  a najde slabá místa (například že vystavujete v 5 % případů duplicitní faktury). Nemusíte dělat interview a vytvářet komplexní modely. Díky nástrojům jako EMS od Celonisu můžete popsat procesy, najít úzká místa a opravit je - ani byste byli programátoři nebo profesionální analytici.

Mohlo by vás také zajímat

České aplikace, které se vyplatí sledovat v roce 2023

České aplikace, které se vyplatí sledovat v roce 2023

Není lehké vybrat nový software do firmy. Připravili jsme pro vás výběr českých aplikací, které byste měli sledovat v roce 2023. Nechte se inspirovat a digitalizujte své podnikání.

3 hlavní trendy v Intelligent Data Processing  (IDP) pro rok 2022

3 hlavní trendy v Intelligent Data Processing (IDP) pro rok 2022

Inteligentní zpracování dokumentů je další generací automatizace, která dokáže zachytit, extrahovat a zpracovat data z různých formátů dokumentů. Extrahujte a organizujte informace ze složitého obsahu v jakémkoli formátu dokumentu. 

5 chytrých tipů na zavedení automatizací pro vaše podnikání

5 chytrých tipů na zavedení automatizací pro vaše podnikání

Na podmínce “pokud se stane něco, tak udělej tohle” můžete výrazně zvýšit efektivitu a přesnost procesů, jako je například marketing, obchod, nebo nábor lidí. Váš tým se tak může věnovat strategičtějším úkolům.

Česká firma Integromat byla koupena německým Celonisem

Česká firma Integromat byla koupena německým Celonisem

Integromat působí na trhu od roku 2016 a za 4 roky ho začalo používat téměř 400 tisíc uživatelů. Pomocí automatizací si dokážete propojit jakoukoliv aplikaci, službu, či nástroj.